Witaminy na pamięć

0
202

Dbanie o zdrowie jest bardzo ważne. Niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu są związki chemiczne znajdujące się w jedzeniu, np. witaminy.

Dla człowieka są one egzogenne (ludzki organizm ich nie wytwarza), więc muszą być dostarczane z pokarmem. Ich niedobór może być przyczyną poważnych dolegliwości, dlatego należy dbać o spożywanie ich w odpowiednich dawkach. Jakie są właściwości poszczególnych witamin?

Witamina A – w pożywieniu możemy ją znaleźć m. in. w żółtkach jaj, serze, tranie, maśle, w warzywach i owocach zawierających karoten. Uczestniczy ona w procesie widzenia, wpływa na wzrost i rozwój kości oraz stan skóry, włosów i paznokci.

Witamina D – najlepszym jej źródłem jest słońce, znajdziemy ją jednak także w maśle, margarynie, tranie, grzybach, drożdżach. Warunkuje prawidłowy rozwój kości i zębów.

Witamina E – jej źródłem są m. in. mleko, jaja, masło, oleje roślinne, ryby, pieczywo razowe, orzechy. Jest przeciwutleniaczem, przeciwdziała zakrzepom, jest współodpowiedzialna za utrzymanie ciąży i prawidłowy rozwój płodu.

Witamina K – znajdziemy ją w roślinach strączkowych, zielonych warzywach liściastych, oleju sojowym. Odpowiada za prawidłowy przebieg procesów krzepnięcia krwi.

Witaminy z grupy B – B1, B12, B6 oraz kwas foliowy odgrywają szczególną rolę w procesie zapamiętywania. Te witaminy na pamięć zapobiegają także rozwojowi depresji i przedwczesnemu starzeniu się komórek nerwowych.

Witamina C – znajdziemy ją w zielonych warzywach liściastych, kapuście, pomidorach, papryce, cytrusach, truskawkach. Jest przeciwutleniaczem, ułatwia przyswajanie żelaza, wzmacnia dziąsła i zęby.

Witaminy A, D, E, K należą do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Odkładają się one w tkance tłuszczowej organizmu, dlatego poza witaminą D raczej nie grozi nam ich niedomiar. Jednak z tego samego powodu musimy uważać, aby ich nie przedawkować.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie musimy stale dostarczać do organizmu, ponieważ nie są w nim magazynowane. Bardzo trudno je z tego powodu przedawkować.

Musimy dbać o prawidłowe dostarczanie witamin do naszego organizmu. Zarówno ich niedobór jak i nadmiar może mieć dla nas nieprzyjemne skutki.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ