Na czym polega dieta endomorfika?

0
233
Na czym polega dieta endomorfika?

Dietetycy dzielą sylwetkę na trzy podstawowe typy – mezomorficzną, ektomorficzną oraz endomorficzną. Osoby z sylwetką mezomorficzną są urodzonymi sportowcami i nawet przy niewielkim treningu wyglądają bardzo dobrze. Wyróżnia ich szybki i wydajny metabolizm, z łatwością przychodzi im utrata wagi oraz budowa tkanki mięśniowej. Ich sylwetki przypominają trójkąt, mają zwykle szerokie biodra oraz wąskie talie. Osoby zaliczające się do drugiej grupy to ektomorficy, którzy są zupełnym przeciwieństwem endomorfików. Cechuje ich niska waga ciał, smukła postura oraz długie kończyny. Ich szybki metabolizm sprawia, że nie gromadzi się tkanka tłuszczowa oraz mają niski poziom tkanki mięśniowej.

Endomorficzny typ sylwetki charakteryzuje się potężną budową ciała, bardzo powolnym metabolizmem, łatwością gromadzenia się tłuszczu, zwłaszcza w okolicach brzucha, co niestety jest bardzo problematyczne i może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Zbyt nadmierna ilość tłuszczu wokół narządów wewnętrznych może sprzyjać chorobom serca oraz cukrzycy. Zaletą posiadania takiego typu sylwetki jest możliwość łatwego budowania masy mięśniowej i myślę, że warto ten fakt wykorzystać.

Bardzo często można spotkać się z tym że osoby z endomorficznym typem sylwetki są otyłe. Oczywiście nie jest to reguła, bo brak jakiejkolwiek aktywności ruchowej może powodować nadmierne gromadzenie się tkanki tłuszczowej. Dla endomorfików szczególnie ważna jest także dieta. Mają częste skoki wagi i skłonności do tycia, więc powinni zadbać o to, by była odpowiednia. Tylko w ten sposób mają szansę uchronić się przed otyłością i poważnymi schorzeniami. Na czym więc polega taka dieta? Z jakich składników powinna się składać? Na te pytania, spróbujemy udzielić Ci odpowiedzi.

Założenia diety

Najważniejsze, by osoby o endomorficznej budowie ciała mieli dobrze dobraną dietę. Przede wszystkim powinno się ograniczać spożywanie węglowodanów, ich ilość powinna wynosić maksymalnie pięćdziesiąt procent wszystkich spożywanych składników odżywczych. Endomorficy do swojej codziennego żywienia powinni włączyć produkty pełnoziarniste. Należy także zwiększyć spożycie ryb, które są bogatym źródłem kwasów Omega 3 oraz chudego mięsa, a w szczególności drobiu.

Na czym polega dieta endomorfika?
Dieta endomorfików powinna być także bogata w duże ilości warzyw i owoców. Zaleca się spożywanie surowych owoców i warzyw, przetartych soków warzywnych oraz gotowanych. Zdecydowanie powinno się także zmniejszyć ilość produktów mlecznych, a w szczególności sery żółte, śmietanę oraz lody.

Podstawą każdej diety jest woda, tak samo i tutaj należy pić jej bardzo dużo – na jedną kalorię przypada jeden centymetr sześcienny wody. Poza tym spożywanie wszelkiego typu fast foodów oraz słodyczy powinno być ograniczone do minimum.

Rotacja węglowodanów – ciekawa alternatywa

Jak wiadomo, dla zdrowej sylwetki endomorfika poważnym zagrożeniem są węglowodany.

Dlatego też należy poszukać możliwości, dzięki którym ograniczymy spożycie węglowodanów prostych. Jedną ze skutecznych i polecanych możliwości jest rotacja węglowodanów. Polega ona na tym, by w dniu treningu, spożywać większe ilości węglowodanów, a w dni, które poświęcamy na regenerację, ograniczyć ich ilość. Ważne jest również to, by poziom węglowodanów uzupełnić bezpośrednio po wykonanym treningu.

Czy da się walczyć z genetyką? A może to tylko walka z wiatrakami?

Endomorfik, to osoba mało podatna na diety odchudzające i dlatego nie ma co oczekiwać po nich znaczących efektów. Dlatego tak bardzo ważne jest, by konsekwentnie trwać w postanowieniu i utrzymać zdrową dietę. Nie znaczy to, że na siłę trzeba się przemęczać czy głodzić. W rzeczywistości naprawdę stajemy do walki z bardzo potężnym wrogiem – genetyką i predyspozycjami własnego organizmu. Od razu warto mieć świadomość, że taka walka nie ma sensu i na dłuższą metę, tylko nas wykończy. Zamiast walczyć, lepiej zaakceptować siebie, takim, jakim jesteśmy oraz wsłuchać się w ciało. Gdy dojdziemy do tego etapu, w spokoju będziemy mogli tak dostosować dietę i plan treningowy, by być zadowolonym ze swojego wyglądu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ