BOSU – Lepsza półkula

0
418
BOSU – Lepsza półkula

BOSU to przyrząd, który z pewnością większość z nas widziała, zwłaszcza ci, co uczęszczają na siłownię. Cechuje go płaska powierzchnia z jednej strony oraz gumowa półkula z drugiej. BOSU jest produktem amerykańskim, w Polsce swój debiut miał w grudniu 2004 roku. Od tego czasu zdobył wielu zwolenników i to nie bez powodu.

Wizualnie w BOSU nie ma nic szczególnego. Aż trudno uwierzyć, że ćwicząc na tym niepozornie wyglądającym przyrządzie może być wyzwaniem. BOSU ma bardzo szerokie zastosowanie i może być wykorzystywany w różnych formach treningu funkcjonalnego i wzmacniająco-rzeźbiącego. Podczas ćwiczeń korzystać z niego mogą osoby w różnym wieku i o różnym stopniu zaawansowania. Jest to dobry przyrząd zarówno dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z treningami, jak i dla zaawansowanych.

Ćwicząc na BOSU, w pracę angażujemy nie tylko główne mięśnie naszego ciała, ale pobudzamy do działania również mięśnie głębokie, które ponoszą odpowiedzialność za utrzymanie prawidłowej pozycji ciała. A kiedy nasze mięśnie głębokie (potocznie zwane stabilizatorami), są w dobrej kondycji, to bezpośrednio wpływa na naszą sprawność, gdyż skutecznie chronią nas przed kontuzjami i urazami. W wykonywanie ćwiczeń angażujemy także umysł, wymagane jest od nas większe skupienie, niż podczas zwykłych ćwiczeń. Ciało w tym czasie pozostaje napięte, a mózg musi reagować, aby zachować równowagę na dosyć niestabilnym podłożu.

BOSU tak naprawdę ma bardzo dużo zalet. Przede wszystkim dzięki niemu można poprawić koordynację ruchową i refleks, zwiększyć swoją wytrzymałość, wzmocnić mięśnie przykręgosłupowe oraz uelastyczniać kręgosłup. Co więcej, ułatwiają spalanie tłuszczu, więc z pewnością o jego wykorzystaniu powinny pomyśleć wszyscy, którzy się odchudzają. Właśnie dlatego ćwiczenia tych mięśni jest tak ważne, szkoda że tak często o nich zapominamy.

Oto kilka najpopularniejszych ćwiczeń z wykorzystaniem BOSU:

Fenomenalny zamiennik zwykłej pompki.
Połóż przyrząd wypukłą stroną na podłodze, a ręce oprzyj na jego płaskiej stronie. Możesz również chwycić po bokach, jeśli ramiona będą ułożone w różny sposób, to zaangażujesz do pracy różne partie mięśni.

Przysiady inaczej.

Takie ćwiczenie jest ciekawą alternatywą dla tradycyjnych przysiadów. Możesz je wykonywać stojąc na wypukłej stronie przygody, jak również na płaskiej – wybór należy do Ciebie. Dodam tylko, że ćwicząc na wypukłej stronie mocniej pracują przywodziciele. Dzięki temu ćwiczeniu poprawia się równowaga, można zwiększyć swoje siły oraz wzmocnić całą sylwetkę.

BOSU – Lepsza półkula

Stań na BOSU obiema nogami i zacznij wykonywać półprzysiady do pozycji, w której Twoje uda znajdą się równolegle do podłogi. Spróbuj skoncentrować się na wykonywaniu ćwiczenia, bo wystarczy chwila nieuwagi i spadniesz. Powtórz je chociaż 10 razy.

Ćwiczenie na poprawę równowagi i koordynacji ruchowej

Stań na wypukłej stronie przyrządu. Teraz na zmianę zacznij wymachiwać nogami, raz w prawo, raz w lewo. Jeśli będziesz mieć problemy z utrzymaniem równowagi to możesz pomóc sobie rękami. Ćwiczenie powtórz chociaż po 10 razy na każdą nogę.

BOSU ma w sobie ogromny potencjał, więc warto zacząć na nim ćwiczyć. Jak na razie wykorzystują go przede wszystkim trenerzy personalni i urozmaicają dzięki niemu indywidualne ćwiczenia. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś i Ty zaczął na nim ćwiczyć. W fitness klubach już wiodą prym, nawet organizowane są specjalne grupowe treningi, gdzie steper został wymieniony właśnie na BOSU. Z takich zajęć mogą korzystać przede wszystkim kobiety. Mężczyznom polecamy trening siłowy z pneumatyczną kopułą, dzięki któremu mogą poprawić umięśnienie ciała, ale również będą mieć lepszą koordynację ruchową.

Kto wie, może Twoja kolejna wizyta w fitness klubie zacznie się od ćwiczeń na BOSU. Jeśli stoi tam, to nie przechodź obojętnie. Spróbuj swoich sił i sprawdź, jak w praktyce wygląda wykonywanie wyżej opisanych ćwiczeń. Gwarantuję, że efekty przewyższa Twoje oczekiwania. Pamiętaj że nic na tym nie tracisz, a naprawdę warto!

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ